Skip to main content

Veel ondernemers zijn eindeloos op zoek naar hét kanaal om hun onderneming op een effectieve manier onder de aandacht te brengen. Tijdens deze reis komt ieder platform wel aan bod; van Facebook tot Instagram en van Snapchat tot LinkedIn. Vaak eindigen deze uitstapjes in langzaam uitstervende bedrijfsprofielen die weinig tot geen engagement opleveren of bij nader inzien toch niet het bereik hadden waar men op hoopte. Is er dan geen enkel kanaal dat wél aan deze verwachtingen kan voldoen? Zeker wel! Het is bovendien een van de oudste “sociale” kanalen: YouTube.

Ondernemers durven vaak niet aan de zakelijke inzet van YouTube te beginnen omdat het idee heerst dat het enorm veel tijd en energie kost om een succesvolle video te maken. Waar dit een jaar of 15 geleden zeker zo was, heeft de doorontwikkeling van de gemiddelde smartphone hier wel verandering in gebracht. Tegenwoordig mogen tijd en moeite dan ook geen excuus meer zijn om YouTube met jouw bedrijf te vermijden. 

De deur staat dus open voor bedrijven om hun online marketing aanpak aan te vullen met de inzet van YouTube. Twijfel je nog, of heb je nog een extra zetje nodig om 100% overtuigd te raken? Lees dan de volgende vijf tips:

 

  •  1: Een paar seconde aan bewegend beeld vertelt meer dan 1000 woorden

Het is een spreuk die van oorsprong al enkele eeuwen oud is, maar door de jaren heen niks aan haar relevantie heeft ingeleverd: een beeld zegt inderdaad meer dan 1000 woorden. Probeer bijvoorbeeld maar eens jullie ingewikkelde bedrijfsproces in tekst uit te werken. Best een hoop tekst, toch? Waar het een lezer enkele minuten en misschien zelfs meerdere keren lezen kost om het proces te snappen, laat je het met een video in enkele seconden duidelijk zien. YouTube is hét video platform en is dus de perfecte plek om alle onderdelen van jouw storytelling pakket met een doelgroep te delen.

 

  •  2: YouTube biedt je alle videomogelijkheden die je nodig hebt

Stel: je hebt een gaaf idee voor een bedrijfsvideo maar wilt hem in meerdere beeldformaten gieten. Waar kun je die verschillende formaten centraal beheren en delen? In YouTube. 

In tegenstelling tot platforms als TikTok of Instagram geeft YouTube je de mogelijkheid om video’s in meerdere formaten én hoge kwaliteit te uploaden. Nu denk je misschien “maar ik kan op Instagram toch ook verschillende formaten uploaden?”. Ja, dat klopt. Instagram is echter met name een mobile-first platform en comprimeert video’s zodat ze snelle laadtijden in de app kunnen hanteren. Dit komt de kwaliteit van de video’s niet ten goede. 

YouTube richt zich niet alleen op smartphones, maar ook op laptops, pc’s en zelfs tv’s. Het is dus het ideale kanaal om cross-device te kunnen experimenteren met alle gangbare videoformaten. Jouw bedrijf kan via YouTube dus de gewenste doelgroep op meerdere apparaten bereiken, of het nu met een vierkante, staande of liggende video is.

 

  •  3: YouTube is een van de grootste zoekmachines ter wereld

Het ligt misschien niet zo voor de hand, maar YouTube is toch echt een van de grootste (en volgens sommige bronnen zelfs de op een na grootste) zoekmachines ter wereld. Alleen zusterbedrijf Google doet het als zoekmachine beter. Dit betekent dat de kans groot is dat een potentiële klant binnen YouTube zoekt naar video’s die gerelateerd zijn aan jouw bedrijf, product of dienst. Als ondernemer wil en kun je hier aanwezig zijn met jouw video’s. Doe jij het immers niet, dan doet een concurrent het wel. Wil je dit realiseren is het wel belangrijk dat je rekening houdt met de SEO principes die gelden voor dit platform. Wil je YouTube voor bedrijven inzetten is het dus belangrijk dat je rekening houdt met de juiste zoekwoorden in de titel en omschrijving van de video. Maak specifieke video’s rondom enkele kernthema’s die belangrijk zijn voor jouw product of dienst en je zult zien dat je doelgroep je vanzelf vindt.

 

  •  4: YouTube is de perfecte plek om te adverteren

We hebben in de voorgaande items al kort laten doorschemeren dat je via YouTube een boodschap duidelijk over kunt brengen en dat je dit bovendien kunt doen bij een grote groep potentiële klanten. In de basis kun je dit binnen YouTube via de SEO weg en dus organisch (= zonder ervoor te betalen) doen. Wil je er echter zeker van zijn dat jouw video op het juiste moment bij de juiste personen terecht komt? Dan kun je binnen YouTube ook adverteren. De mogelijkheden van YouTube-adverteren zijn vrijwel eindeloos, dus laat je hierover goed informeren wanneer dit een interessante optie is voor jouw bedrijf. De marketeers van onze zusterorganisatie Pure Minds helpen je er graag mee.

 

  •  5: YouTube is (in de basis) helemaal gratis!

Ja, we know. We hadden het net over de adverteermogelijkheden die YouTube jouw bedrijf biedt en nu zeggen we dat YouTube gratis is. Toch is het écht zo dat je niets hoeft te betalen om YouTube zakelijk in te zetten. Wanneer je YouTube voornamelijk gebruikt vanuit SEO oogpunt kom je al een heel eind met een goed zoekwoorden onderzoek en een sterke begeleidende tekst onder de video. Betalen is pas nodig als je op de korte termijn meetbare resultaten wilt boeken. Heb je jouw beoogde doelgroep echter goed afgebakend en is je video op deze groep én op belangrijke zoekwoorden gebaseerd? Dan kom je zonder te betalen ook al een heel eind. 

 

Zoals je kunt zien is YouTube voor bedrijven een praktisch onmisbaar platform geworden. Het biedt veel opties om in beeld te komen bij je doelgroep, heeft een enorm groot bereik en is bovendien gratis. Hoewel het maken van een video altijd meer tijd zal kosten dan het schrijven van een Facebook post, kun je met een smartphone en standaard edit-app kun je al snel een gave video maken. Wil je (zo nu en dan) wat groter uitpakken en een video delen die een wat hogere productiewaarde heeft? Dan staat Sunny Side Up klaar om jouw video van A tot Z te produceren. Neem vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te bespreken.