Skip to main content

Infomercials, Instructiefilm en Tutorials

Video is een uitstekend middel om je doelgroep te informeren of instrueren rondom bepaalde thema’s. Veel voorkomende videoformats die zich hier uitstekend voor lenen zijn: infomercials, instructiefilms en tutorials. Stuk voor stuk dragen deze formats de potentie om nieuwe doelgroepen aan te boren én je bestaande doelgroep nog meer aan je te binden. Zet je ze slim in? Dan zijn ze van onschatbare waarde. 

Ieder verhaal is uniek en is het waard om verteld te worden. Wij hebben alles onder één dak om jouw infomercial, instructiefilm of tutorial tot een groot succes te maken. Van concept tot planning en van eindresultaat tot verspreiding. Wij zijn dé specialist voor al jouw video’s met een informerende of instruerende aard.  

Interesse? Laten we de mogelijkheden bespreken
https://www.youtube.com/watch?v=qhpTbZWLSt8

Voorbeelden van…

Infomercial, Intructiefilm en Tutorial

Infomercial, instructiefilm of tutorial: Welke past het beste bij jouw doelen?

Video’s zijn de perfecte aanvulling voor iedere marketingstrategie. Welk type video je in moet zetten is echter afhankelijk van de doelen die je met jouw marketingstrategie wilt bereiken én de boodschap die je over wilt brengen aan je doelgroep. Hoe weet je bijvoorbeeld of je een tutorial, infomercial of instrutiefilm moet inzetten? Wij leggen je de voornaamste verschillen uit.

Infomercial

Een infomercial heeft een puur informatief karakter en helpt de klant bij het maken van een bewuste keuze. Je vertelt ze waarom jouw product het beste voor hun is, niet met een verhaaltje maar met keiharde feiten. Met een infomercial probeer je, in tegenstelling tot een commercial, niet in te spelen op de emoties van de kijker, maar je probeert hun vertrouwen te winnen. Een infomercial laten maken doe je dus niet omdat je een grote aandachtstrekker in wilt zetten, maar wel omdat het een ontzettend effectief middel is om het aankoopproces van de klant te beïnvloeden.

Tutorial

Een tutorial is een filmpje waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe je iets moet doen. Letterlijk vertaald is het een instructiefilmpje. Het is een visuele handleiding die vaak de geschreven uitleg ondersteunt. Het grote voordeel van een tutorial filmpje laten maken is dat je kunt laten zien hoe jij de handelingen uitvoert. Dit maakt het voor de kijker een stuk makkelijker. Ze hoeven jou enkel na te doen. Deze tutorials kun je gebruiken om klanten uitleg over jouw product te geven, maar je kunt ze ook inzetten om je werknemers of partners instrueren. Het duidelijk overbrengen van de informatie is het belangrijkst, maar het is ook zeker belangrijk om een mooie en professionele tutorial te gebruiken.

Instructiefilm

Een instructievideo is een perfecte manier om complexe handleidingen overbodig te maken. Een audiovisuele vorm van instructies kan ingewikkelde materie van een bepaald onderwerp of proces voor jouw klant duidelijk en eenvoudig maken. Bovendien zijn die heel makkelijk online terug te vinden en kan het ingezet worden als promotiemateriaal.

Wil je bijvoorbeeld op een doeltreffende manier producten, diensten, processen of systemen aan een klant of medewerker uit te leggen? Dan is een instructievideo laten maken de juiste keuze.

Laten we samen de mogelijkheden bespreken

Plan van aanpak infomercial laten maken

Bij Sunny Side Up weten we als geen ander hoe we jouw video van A tot Z moeten produceren. Ben je benieuwd hoe wij te werk gaan? Klik dan snel verder.

Onze aanpak

Wij brengen jouw verhaal op een unieke manier in beeld.

Een Infomercial, Tutorial of Instructiefilm laten maken?

Laten we samen kijken hoe we een onvergetelijke indruk kunnen maken op jouw klanten. Daag ons uit:

Sunny Side Up Logo

Veelgestelde vragen over infomercial, tutorials en instructiefilms:

Wat is een infomercial, tutorial of instructiefilm?

Een infomercial is een video met een puur informatief karakter. In plaats van op de emoties van de kijkers in te spelen probeer je hun vertrouwen te winnen. Dit door op een natuurlijke en oprechte manier relevante informatie te delen.

Een tutorial is een instructievideo waarin stap voor stap uitleg gegeven wordt over een bepaald onderwerp. Ze zijn te gebruiken om bijvoorbeeldklanten duidelijk uit te leggen hoe ze een product in elkaar kunnen zetten of kunnen gebruiken. Ze zijn ook heel handig om een nieuwe werknemer in te werken binnen bestaande systemen. De combinatie van beeld en geluid zorgt voor een duidelijk verhaal.

Een instructiefilm is de manier om iets informatiefs op een duidelijke en aantrekkelijke manier over te brengen. Door een goede combinatie van beeld en geluid is het mogelijk om in een korte periode veel te vertellen en complexe handleidingen overbodig te maken.

Welke soorten infomercials, tutorials en instructiefilms zijn er?

Er bestaan veel verschillende soorten infomercials, ieder met zijn eigen stijl en mogelijkheden. Om een beter beeld te krijgen van de mogelijkheden zijn de diverse opties hieronder opgesomd. Al deze soorten zijn voor zowel televisie als online te gebruiken.

  • Instructiefilmpje
  • Product/service infomercial
  • Bedrijfs infomercial
  • Animatie infomercial
  • Whiteboard animatie infomercial
  • Motion graphic infomercial
  • Behind the scenes infomercial

 

Er bestaan ook veel verschillende soorten tutorial video’s om te laten maken. Een paar voorbeelden zijn:

  • Een tutorial waarin een persoon gefilmd wordt. Denk hierbij aan een instructiefilmpje over het in elkaar zetten van een product.
  • Een tutorial waarin een beeldscherm gefilmd wordt. Deze worden voornamelijk gebruikt wanneer iemand iets wil uitleggen hoe bijvoorbeeld software werkt of voor het inwerken van medewerkers.
  • Een tutorial die een combinatie van een persoon en een beeldscherm laat zien.
  • Geïllustreerde tutorial of animatie tutorial. Deze tutorial bestaat uit een serie snel opeenvolgende getekende beelden die samen de illusie geven van een bewegend beeld.

 

Er bestaan daarnaast ook een aantal verschillende soorten instructievideo’s met ieder zijn stijl en mogelijkheden. Om een beter beeld te geven van de mogelijkheden, volgt hier een opsomming van de belangrijkste:

  • Uitleg van een applicatie of website
  • Uitleg van een bepaalde materie
  • Instructie voor medewerkers
  • Instructiefilms bij technologische ontwikkelingen
  • Interactieve instructiefilms
  • Trainingsvideo
  • Handleiding
  • Instructies geven via een 2D animatie
  • Instructies geven via een 3D animatie

 

Genoeg opties om uit te kiezen, het is daarom ook niet gek als niet iedere optie even bekend klinkt of als het lastig is om een van de opties aan bestaande marketingdoelen te koppelen. Geen zorgen, de professionals van Sunny Side Up staan klaar om te adviseren welke opties het best passen bij bestaande bedrijfsuitingen en -doelen. Maak vrijblijvend een kennismakingsafspraak om te sparren met onze specialisten.

Waarom een infomercial, instructiefilm of tutorial?

Een beeld zegt meer dan 1.000 woorden. Een infomercial toont een complexe boodschap op een makkelijke manier door een goede combinatie van tekst en beeld. Het is voor iedereen te begrijpen en het wordt beter onthouden. Daarnaast is een infomercial een vorm van stiekeme reclame die kijkers niet zal irriteren. Een infomercial kan ook als service dienen, zoals bij een instructievideo.

Daarnaast zorgen de video’s ervoor dat klanten alle informatie duidelijk en makkelijk kunnen vinden. Informatie over het monteren van een product of over het gebruik van een product. Dit is een extra service waar klanten gebruik van kunnen maken en een onderscheidende factor ten opzichte van concurrenten. Een tutorial neemt bij klanten de frustratie van uitzoekwerk en fouten weg. Dit zorgt ervoor dat klanten een hogere tevredenheid van hun aankoop over houden. De kans dat ze terugkomen voor een vervolg aankoop groeit en het kan zelfs zijn dat zij door mond-tot-mond reclame nieuwe klanten doorverwijzen.

 

Wat kost het laten maken van een infomercial, tutorial of instructiefilm?

Dit is een hele logische vraag, maar tegelijkertijd ook een vraag die heel lastig te beantwoorden is. Na een kennismakingsgesprek zijn de wensen en behoeften omtrent een infomercial vaak duidelijk in kaart gebracht. Dit maakt het een stuk eenvoudiger om een schatting te kunnen maken van het totale kostenplaatje voor een infomercial. Iedere infomercial is immers 100% maatwerk.

De kosten zijn sterk afhankelijk van de hoeveelheid arbeidsuren die in een infomercial gaan zitten. Dit is vervolgens afhankelijk van de complexiteit en de lengte van de infomercial.

Benieuwd naar een kostenplaatje? Neem vrijblijvend contact op voor een kennismaking. Na de kennismaking wordt er een vrijblijvende prijsopgave opgesteld zonder verborgen kosten. Ook wordt er een concept plan gepresenteerd zodat het direct duidelijk wordt hoe de infomercial eruit gaat zien.

Wat is de gemiddelde doorlooptijd van een infomercial, instructiefilm of infomercial?

Vaak krijgen wij de vraag hoe snel we een infomercial kunnen opleveren. Dit hangt af van een aantal zaken:

  • Lengte van de infomercial
  • Complexiteit van de infomercial
  • Snelheid van communicatie

Bij een gemiddelde infomercial duurt het hele proces een aantal weken. Hoe sneller er echter geschakeld kan worden, hoe sneller de infomercial op te leveren is.

Wat zijn de voordelen van het laten maken van een infomercial, instructiefilm of tutorial?

  • Duidelijke boodschap: het ultieme doel van een infomercial is het verstrekken van relevante informatie die de kijker aanspoort om voor een merk of product te kiezen. Door de klant relevante en interessante informatie te geven kan hij/zij de conclusie trekken waarom een bepaald merk de voorkeur verdient boven bepaalde concurrenten.
  • Stiekeme reclame: voor de kijker voelt een infomercial niet als reclame. Een kijker zal tijdens een infomercial niet snel geïrriteerd gaan zappen of de boodschap in twijfel trekken. De kijker namelijk ontvangt immers oprecht de beste informatie om een goede keuze te maken. Dat het product of merk in de infomercial toevallig de beste keuze is, is toeval. Toch?😉
  • Service: sommige infomercials zijn services. Een instructievideo is bijvoorbeeld ontzettend handig voor mensen die nog niet weten hoe ze een product moeten gebruiken. Een infomercial verzorgt dus zowel de informatie vóór de aankoop als ook de aftercare ná aankoop.
  • Beeld vs tekst: bekend met de uitdrukking “een beeld zegt meer dan 1000 woorden”? Precies, daarom is een infomercial een goede keuze. De samenloop van beeld en geluid zorgt ervoor dat de kijker informatie beter onthoud en als prettiger ervaart.

Waarom kiezen voor Sunny Side Up?

Sunny Side Up weet wat werkt. Via ons online marketing bureau Pure Minds hebben we geleerd dat goede content dé factor is die voor online succes zorgt. Sinds 2012 helpen we onze klanten al met het opzetten van online campagnes die perfect aansluiten bij hun doelgroep en het gekozen medium. Wij zorgen voor de perfecte combinatie van beeld en geluid.

Sunny Side Up: het bureau voor jouw nieuwste infomercial

Wij zijn niet zomaar een infomercial bedrijf. Nee wij zijn Sunny Side Up. Wij maken kick-ass content die werkt. Wij gaan verder dan een standaard video. Wij zijn creatievelingen die elk verhaal boeiend vinden en met de grootst mogelijke overtuigingskracht aan de buitenwereld willen vertellen. Wij gaan net dat stapje verder, want wij houden van ons werk. Iedere dag bezig zijn met de nieuwste technieken en de leukste klanten. Daar krijgen wij energie van. En dat is niet alles. Alles omtrent content en online marketing onder één dak. Hoe makkelijk wil je het hebben?

  • Wij zijn proactief en denken mee
  • Gratis advies en kennismakingsgesprek
  • Een vaste prijs zonder verrassingen
  • Alles onder één dak
  • Voor ieder budget de beste kwaliteit in beeld en geluid

Wil je meer weten over ons en onze aanpak of heb je interesse in een samenwerking? Neem dan gerust contact met ons op om jouw mogelijkheden te bespreken.

Ontdek alle expertises van Sunny Side Up