Skip to main content

Mede door de korte aandachtsspanne van gebruikers neemt de populariteit van korte video’s toe. YouTube speelt hier handig op in met het YouTube Shorts format. Sinds 2021 is dit format ook beschikbaar in Nederland.

Wat zijn YouTube Shorts

Mede door de sterke groei van TikTok en Instagram Reels is YouTube met een tegenhanger gekomen genaamd YouTube Shorts. Hier kunnen alleen maar verticale video’s gedeeld worden van maximaal 60 seconden. Kijkers kunnen je kanaal delen, erop reageren, video’s leuk vinden en zich abonneren. De inhoud van de video’s verdwijnt niet zoals op de meeste vergelijkbare kanalen maar blijft beschikbaar op YouTube.

Hoe maak je een YouTube Short?

Om een YouTube Short video te maken heb je in principe alleen een smartphone nodig en de Shorts-camera in de YouTube-app. Met de creative Short-tools van YouTube kun je eenvoudig video’s maken en meerdere clips opnemen. Daarnaast heeft de tool nog een aantal andere leuke opties:

  • Maak gebruik van een grote bibliotheek aan copyright-vrije muziek om onder je video te plaatsen, zo heb je nooit meer gedoe met copyright claims.
  • Speel met het snelheidsbeheer om een versneld of slow-motion effect mee te geven aan je video.
  • Voeg teksten in de video in op de momenten dat jij dat wilt.
  • Gebruik de timer en countdown functie om handsfree op te kunnen nemen.

Je hoeft niet altijd nieuwe content te maken. Kijk ook eens naar de content die je al hebt en of je deze kunt aanpassen voor YouTube Shorts.

Lengte van een YouTube Short video

De lengte van een YouTube short video is minimaal 0 seconden en maximaal 60 seconden. Met de Shorts-camera kun je video’s van maximaal 15 seconden opnemen maar langere video’s zijn ook toegestaan. Wanneer je onder de 15 seconden blijft heb je wel een grotere kans om vaker vertoond te worden door het algoritme.

Resolutie van een YouTube Short video

De resolutie van een YouTube Short video maakt niet uit. De standaard is tegenwoordig minimaal full HD (1080×1920). Een lagere beeldkwaliteit zal er waarschijnlijk negatief uitspringen en sneller doorgeklikt worden.

Verticaal of horizontaal filmen?

YouTube shorts worden verticaal vertoond. Het is aan te raden om dit formaat aan te houden om de volle potentie van het beeldscherm te benutten. Een horizontaal formaat is ook mogelijk maar niet aan te raden.

Waar zijn YouTube Shorts te zien?

YouTube Shorts zijn op een aantal plekken terug te vinden:

  • Op de YouTube-homepagina
  • In de meldingen voor gebruikers
  • In de abonnees feed
  • Bij aanbevelingen op de homepagina van je kanaal
  • Nadat andere shorts zijn bekeken kunnen gebruikers meer shorts bekijken

Tip! Neem #Shorts op in de titel of beschrijving van de video zodat het systeem van YouTube de shorts beter kan aanbevelen aan gebruikers.

YouTube Shorts inzetten

De populariteit van korte video’s neemt sterk toe. Niet voor niets want korte video’s kunnen erg effectief zijn in je online marketingstrategie. Lange video’s zijn niet altijd beter en kwaliteit gaat boven kwantiteit. Shorts kunnen bijdragen aan verschillende online marketing doelstellingen:

  • Door verschillende video’s te maken kun je de juiste video inzetten op het juiste moment in de customer journey. Hierdoor kun je de gebruiker door de journey heen trekken met als uiteindelijke doel een conversie. Ook creëer je op deze manier loyaliteit en binding met je potentiële klanten.
  • Gebruik shorts crossmediaal door te linken naar andere online marketing kanalen van je bedrijf. Zo kun je gebruikers activeren om je op meerdere kanalen te volgen.
  • Door in de video regelmatig je bedrijfsnaam/logo voorbij te laten komen creëer je naamsbekendheid.
  • YouTube Short is een product waarop je doelgroep actief kan zijn. Het is zonde als alleen concurrenten je doelgroep hier benaderen of als je als enige de aandacht van je doelgroep kunt opeisen en dit nalaat.

Twijfel je of YouTube Shorts past bij je organisatie? Neem vrijblijvend contact met ons! Laten we samen sparren en kijken of Shorts bij je passen en hoe deze het beste ingezet kunnen worden. De populariteit van YouTube shorts zal de komende jaren sterk blijven stijgen.