De populariteit van korte video’s op sociale media kanalen neemt toe. Instagram en Facebook spelen hier handig op in met Reels. Wat is het principe van Reels? Reels zijn korte, verticale video’s die je tijdens het bewerken voorziet van muziek en eventueel een aantal overgangseffecten. De kracht van Reels is dat ze een heel groot bereik opleveren in de apps. Benieuwd hoe je Instagram en Facebook Reels kunt inzetten voor je marketing? Je leest het hier!
Wat zijn Reels?
Het Reels format is een laagdrempelige manier waarop nieuwe mensen je merk of dienst kunnen ontdekken op zowel Instagram als op Facebook. Reels zijn video’s van maximaal 60 seconden waarin je een kort verhaal kunt vertellen. Muziek, humor en een vrolijke insteek zorgen hierin vaak voor goede resultaten en een groot bereik. Het format is de laatste tijd ontzettend populair geworden, waardoor ook veel bedrijven Reels ontdekken en ze inzetten als middel om een groot publiek te bereiken.
Reels maken: hoe werkt het?
Er zijn ontzettend veel opties om een unieke en boeiende video te maken. Om Reels te maken op Instagram of Facebook heb je in principe alleen een smartphone nodig. Het bewerken van Reels kan zowel via Instagram zelf als via een aparte videobewerking app. Beide mogelijkheden stellen je in staat om meerdere losse video’s aan elkaar te plakken. Met de geweldige tools die Reels voor je heeft kun je daarnaast gemakkelijk meerdere clips opnemen en zo een kort verhaal in maximaal een minuut op een creatieve wijze vertellen. Bovendien zit Reels boordevol speciale effecten die het creëren van authentieke content ontzettend eenvoudig maken:
- Geluid speelt een grote rol bij jouw Reels. Voeg een pakkend muziekfragment of bestaande audio toe aan je video. Je kunt ook je eigen stem opnemen en zo je video verrijken.
- Je kunt Reels maken met foto’s of bestaande video’s. Zet beeldmateriaal vanuit je eigen galerij achter elkaar en maak er een video van in de app.
- Je hebt ook de mogelijkheid om bepaalde delen van je clips te verwijderen, zodat je gebruik kunt maken van de meest relevante fragmenten in je video.
- Je kunt de snelheid van je Reels aanpassen. Geef bijvoorbeeld een versneld of slow-motion effect mee aan je video.
- Je hebt de mogelijkheid je video met behulp van een timer en ‘countdown’ op te nemen, zodat je je Reels handsfree kunt filmen.
- Net zoals bij Stories, kun je nog teksten of stickers toevoegen in de video op de momenten dat jij wilt.
Ben jij nog niet tevreden met het resultaat? Je kunt je ontwerp als ‘draft’ versie opslaan en de video bewerken of publiceren wanneer je 100% tevreden bent.
Reels inzetten
Wil je jouw Reels met de rest van de wereld delen? Maak dan ook gebruik van relevante hashtags en voeg een kort tekstje toe zodat je het juiste publiek bereikt met je video. Jouw Reels kunnen op diverse plekken vertoond worden: in je profiel bij Reels, in Instagram Explore, in je tijdlijn en in je Stories.
Waarom inzetten op Reels voor professioneel gebruik?
Het gebruik van Reels blijft groeien. Niet voor niets maken al vele bedrijven gebruik van deze korte video’s. Als je gebruik maakt van Reels kies je voor meerdere voordelen die positief kunnen bijdragen aan je online marketingstrategie:
- Het algoritme reageert heel anders op een Reels dan op een gewone post. Reels verschijnen vaak nog dagenlang in gebruikers hun feed en de kans dat zoiets gebeurt met een gewone feed post is erg klein. Hierdoor kun je een grotere publiek aanspreken en betere zichtbaarheid voor je product of dienst creëren.
- Het maken van Instagram Reels is heel eenvoudig! Heb jij veel beeldmateriaal in je galerij staan? Maak hier dan gebruik van en bewerk ze in een van de vele handige video-edit apps. Reels maken met bestaande foto’s en video’s werkt goed en door er zelf audio aan toe te voegen geef je de video’s een leuke twist.
- Instagram Reels helpen je om je bedrijfsidentiteit te delen en zijn ideaal om vertrouw op te bouwen bij jouw doelgroep.
Heb jij nog geen ervaring met Reels maken? Daar heeft Instagram een oplossing voor. Door gebruik te maken van templates zet je binnen enkele minuten een Reel in elkaar. Je zet simpelweg bestaande foto’s of video’s in een template en Instagram zet er zelf leuke effecten tussen. Gebruik deze templates vooral als inspiratie middel, maar geef er ook jouw eigen draai aan! Zo laat je ook je bedrijfsidentiteit zien.
Twijfel je of het gebruik van de steeds populairder wordende Reels past bij je organisatie? Neem vrijblijvend contact met ons! Laten we samen sparren en kijken of Reels bij je passen en hoe je deze het beste kunt inzetten.