Skip to main content

Je hebt een mooie video gemaakt (of laten maken) en je wilt dat natuurlijk aan iedereen laten zien! Je upload jouw video op YouTube, wacht totdat het geladen is en klikt op ‘Openbaar publiceren’. En dan? 2 views. 2 views maar eentje is van jezelf en eentje is van je vriend die alles wat je publiceert direct bekijkt.

Niet het gewenste resultaat dus. Zeker omdat je zoveel geld, tijd en/of moeite in die video gestoken hebt. Je bent er trots op maar waarom wordt die video dan niet bekeken?

Komt dit verhaal je bekend voor? Kijk dan niet verder! We hebben een stappenplan voor je gemaakt die je gaat helpen om jouw video een betere bekendheid te geven; hetgeen dat het dik verdient. Wat heb je nodig? Een klein beetje van je tijd en een geverifieerd YouTube account. We beginnen met de belangrijkste stappen die de meeste impact hebben op het algoritme van YouTube. De laatste stappen zijn ook zeker interessant om toe te passen, al bieden ze minder impact dan de eerste stappen. Ben je er klaar voor?

Stap 1: Titel

Je verwacht het haast niet (sarcastisch), maar een goede titel is samen met je thumbnail het eerste dat een potentiële kijker op Youtube kan zien. Is je titel te lang, te kort of te saai? Waarom zou een kijker dan klikken?

Titels komen in trends. Een aantal jaar geleden rankte je nog goed als je alles met hoofdletters had. Die trend is gelukkig voorbij. Tegenwoordig rankt je video goed als je een van de volgende drie soorten titels gebruikt:

  • De titel is in een vragende vorm geschreven. Bijvoorbeeld: Hoe haal ik meer rendement uit mijn YouTube ads?
  • Een sommerende tite waarbij je belangrijke onderwerpen aanhaalt. Bijvoorbeeld: Met een goede targeting, video content en een duidelijke call-to-action scoor jij met YouTube ads.
  • Een cliffhanger. Denk bijvoorbeeld aan: Hoe ik meer rendement uit mijn YouTube ads heb gehaald raad je nooit!

Wat je wilt is een titel dat tussen een clickbait en een informatieve titel hangt; een beetje het vagevuur. Vagevuur is sexy, mysterieus en spannend. Jouw titel moet het vagevuur zijn!
(P.S. Zorg ervoor dat je titles niet meer dan 70 characters bevat! Het wordt anders lastig voor de mobiele gebruiker om je titel te lezen)

Stap 2: Thumbnail

Het maken van thumbnails is ondertussen bijna een vak apart geworden. Waar men vroeger klikte op leuke kleurtjes, is het tegenwoordig erg concurrerend geworden. Een schattig plaatje met tekst is zeker niet meer voldoende. Een thumbnail is een uithangbord. Stel, je opent een winkel op de Amsterdamse Kalverstraat. Je hebt hele toffe producten, maar je hebt geen reclame aan je gevel, dan loopt niemand naar binnen. Potentiële klanten weten immers niet dat je bestaat en/of wat je verkoopt. Daarbij moet je voor de aandacht van potentiële kijkers concurreren met iedereen op de Kalverstraat, en dat is toch wel pittig. Zeker als al die concurrenten al jaren draaien, goede marketinguitingen hebben en bekend zijn onder een breed publiek.

Een thumbnail anno 2021 bestaat het liefst uit geen of zo weinig mogelijk tekst. Kijk goed in welke sector je video zich bevindt! Zit je bijvoorbeeld in de vakantieparken zoals Center Parcs of Molecaten? Die gebruiken veel groen/blauw; natuurlijke kleuren. Hoe val je dan op? Juist! Door oranje/rode/gele kleuren te gebruiken. Het hoeft niet persé mooi te zijn; je moet opvallen en interessant genoeg zijn om op te klikken.

Wat ook heel erg helpt is een gezicht met een extraverte uitdrukking. Volgens onderzoek van Best SEO Companies blijkt dat 72% van de populairste video’s in 2020 een gezicht in de thumbnail hadden. gemiddeld bijna 1 miljoen keer meer dan thumbnails zonder een gezicht.

Stap 3: Tags

Tags zijn keywords waarop iemand in de zoekbalk van YouTube/Google kan zoeken. Deze keywords kunnen ranken. Stel, ik heb een video over de Minecraft gameplay, dan is PewDiePie waarschijnlijk mijn grootste concurrent. Om dezelfde tags als hem te hanteren, wordt ik volledig ondergesneeuwd: het is een gevecht dat onmogelijk te winnen is. In plaats daarvan wil je meer een niche opzoeken zoals een specifieke taal, specifieke zoekterm of handeling. In plaats van “Minecraft gameplay” als tag, kun je ook kiezen voor “Minecraft leuke momenten”. Door je tags als specifieke zoektermen in te vullen zorg je ervoor dat je voor die tags op een hogere positie komt op YouTube.

Je hebt een maximum van 500 woorden/letters voor je tags. Gebruik ze dan ook echt allemaal! Hoe meer, hoe beter.

Stap 4: End screens

We hebben thumbnails, titels en tags gehad. De belangrijkste functies heb je nu gedaan. Wil je het helemaal goed doen? Voeg dan ook ‘’End Screens’’ toe.

End Screens zijn overlays op Youtube die op het eind van de meeste video’s voorkomen. Deze overlays kunnen een button zijn waarop iemand zich kan abonneren op dat kanaal, of het kan een video zijn. De creator kan bepalen wat hij/zij in de end screen zet, hoelang het end screen open staat en hoe het gepositioneerd is.

End Screen YouTube

Als creator moet je hier gebruik van maken, want een ideaal scenario is dat je zo bijvoorbeeld iemand een hele playlist van jou kan laten kijken. Of misschien wil je juist dat iedereen je allerlaatste video ziet? Er is hier ontzettend veel in mogelijk dus ik zou zeggen’; begin lekker met experimenteren. Niks is fout.

Stap 5: Playlists

Dan hebben we ook meteen een leuk bruggetje voor Playlists. Stel, je hebt een video, dan is het niet direct de moeite waard om een playlist aan te maken. Pas bij een handjevol video’s gaan playlists een hele leuke toevoeging worden. Waarom playlists? Je kan namelijk organisch ook ranken met playlists (dus niet alleen met je video’s in vacuüm). Playlists maken is gewoon een extra tool om je video’s en kanaal hoger te krijgen in de zoekresultaten. Een playlist is binnen 5 minuten gemaakt dus voor de tijd hoef je het niet te laten zitten.

Stap 6: Beschrijving

Dit is een grijs gebied op YouTube. Het zit namelijk zo: Niemand weet of een beschrijving impact heeft op het YouTube algoritme. Er zijn een aantal onderzoekers die beweren dat het wel helpt voor organische vindbaarheid maar er zijn ook een heleboel mensen die beweren dat het niks uitmaakt. Laten we in dit stappenplan er vanuit gaan dat het wel werkt. Een beschrijving bij de video biedt de kijker sowieso een betere kijkervaring want je kan extra informatie zoals linkjes naar producten of websites in verwerken, wat nooit verkeerd is toch?

In je beschrijving van de video beschrijf je een korte opsomming van de video. Zo kun je kijkers overtuigen om langer naar je video te kijken of kun je de kijker voorzien van makkelijke informatie zoals welke producten heb je gebruikt, welke camera’s/lenzen heb je ingezet, etc. Je zou SEO technische woorden kunnen inzetten in de beschrijving, maar nogmaals; dit is nooit hard bewezen of het wel of niet werkt.

Stap 7: Tijd voor analyseren!

En dat is het dan! Ofja, nu kan de video daadwerkelijk live. Deel de video op alle social media platformen waarop je actief bent; hoe meer hoe beter. Je wilt in die eerste paar uur zoveel mogelijk traffic genereren want ook dit is weer erg goed voor de organische vindbaarheid van jouw prachtige video.

We zitten nu in de analyse- en evaluatieronde. Vroeger, heel vroeger toen YouTube nog in de kinderschoenen stond, beloonde het algoritme de maker op het aantal views. Dat is sinds een aantal jaar geleden in retention rate. Retention rate wilt twee dingen zeggen. 1: het checkt hoe lang de kijker jouw video blijft kijken en 2: Het geeft in een grafiek aan welke stukken van je video het meest worden bekeken en welke het minst. Dit betekent dus ook welke stukken mensen interessant vinden om te zien: dus eigenlijk heb je meteen gratis feedback voor het maken van je volgende video.

Retention rate

Voorbeeld van een interessante retention rate. Hierbij heb ik een video gemaakt in Walibi en bij iedere heuvel dat je ziet, had ik een onride fragment van een achtbaan.

YouTube wilt de kijker zo lang mogelijk op YouTube houden dus worden video’s die langer zijn, beter beloond door het algoritme dan hele korte video’s. Video’s over de 10 minuten komen standaard al beter in het algoritme te liggen dan bijvoorbeeld video’s van 2 minuten. Je kan beter een video hebben van 10 minuten lang met een retention rate van gemiddeld 3 minuten (30%) dan een video 2 minuten met een retention rate van 1 minuut (50%). Absolute aantallen doen het beter dan relatieve aantallen op YouTube.

Maarrrr! Dat betekent dus niet dat je een video met een onderwerp wat je in 1 min hebt uitgelegd moet gaan uitrekken naar 10 minuten! Je ziet heel veel YouTubers dit doen, maar dit kan heel erg averechts werken. Als je een video wat je normaal in 1 minuut ook kan maken met 900% gaat uitrekken, dan kan het zo zijn dat je retention rate naar 30 seconden gaat en je slecht gaat scoren.

Daarnaast is het belangrijk om de kijker de eerste 10-15 seconden goed vast te pakken. Begin met een ‘strong hook’ om de aandacht van de kijker ook over de rest van de video vast te houden.

Retention rate 2

Voorbeeld video met ‘strong hook’ 

Retention rate zonder hook

Voorbeeld video met geen hook

Tot slot is het belangrijk om heel erg veel interactie te vragen en te bieden in- en rondom je video. Vraag bijvoorbeeld in de comment section wat de kijker van de video vond of vraag wat de kijker de volgende keer wilt zien. Interactie is een van de belangrijkste invloeden op een goede vindbaarheid op YouTube. Enig nadeel is dat je dit zelf niet in de hand hebt.

Door een aantal simpele stappen te volgen kun je je organische vindbaarheid van je video gigantisch boosten. Retention rate is extreem belangrijk voor je video in het YT algoritme. Zorg ervoor dat mensen blijven kijken bij je video(s) en zorg ervoor dat je de aandacht goed kan vasthouden. Kwaliteit van de video is belangrijker dan de kwantiteit! (liever een hele goede video dan meerdere matige)