Voordat je aan de slag kunt met het maken van een thumbnail is het belangrijk om te weten wat een thumbnail precies is, waarom het belangrijk is en wat je er allemaal mee kunt doen.
Wat is een thumbnail?
Een thumbnail is een afbeelding bij een video die iemand moet overhalen om erop te klikken en de video te bekijken. Dit is nog voordat men op de playbutton heeft geklikt en de video begint af te spelen. Het heeft zijn naam te danken aan de grootte van de afbeelding en wordt ook wel miniatuurafbeelding genoemd.
Waarom een thumbnail?
Thumbnails zijn belangrijk voor het werven van kijkers, het is een soort reclame van je video. Een goede thumbnail trekt meer kijkers omdat men sneller geneigd is om op de video te klikken. Een slechte thumbnail zorgt er juist voor dat men jouw video overslaat. Een thumbnail is daarnaast ook mede verantwoordelijk voor de ranking van je video op bijvoorbeeld YouTube.
Bijna alle platformen maken automatisch een thumbnail van je video. Hier wordt een willekeurig shot uit je video gebruikt. Meestal trekt deze niet direct de aandacht en daarom is het verstandig om een eigen thumbnail te maken en te uploaden.
Denk bijvoorbeeld eens aan een schap van de supermarkt. Welk product trekt direct je aandacht? Dit komt waarschijnlijk door de goede productverpakking. Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld een thumbnail van een Netflix serie/film. Deze kies je door de uitstraling en titel. Je zult deze waarschijnlijk veel minder snel aanklikken als er een willekeurig shot uit de film/serie wordt gebruikt.
Hoe maak je een goede thumbnail?
Een goede thumbnail heeft vaak een aantal eigenschappen die samen zorgen voor een zo hoog mogelijk aantal kijkers.
- Het maakt direct duidelijk wat het onderwerp van de video is en wat men ervan kan verwachten. Zorg dat er een goede match zit tussen de titel en afbeelding en dat deze elkaar versterken. Maak geen gebruik van niet-relevante of misleidende afbeeldingen. Dit zorgt ervoor dat men snel afhaakt en is slecht voor de prestaties van je video.
- Het verleidt personen om de video aan te klikken en om deze af te spelen. Een goede tip hierbij is om personen met een bepaalde emotie en/of expressie in de thumbnail te laten zien. Volgens onderzoek blijkt dat mensen hier gevoelig voor zijn en sneller op de afbeelding klikken.
- Het maakt gebruik van een bepaalde huisstijl (kleur, lettertype en stijl) die opvalt ten opzichte van andere thumbnails. Zorg bijvoorbeeld voor contrasterende kleuren, maar ben ook consistent. Wanneer je meerdere video’s online hebt staan is het goed om een bepaalde stijl aan te houden. Zo kunnen kijkers je video snel identificeren.
- Het is leesbaar op zowel een groot als klein scherm. Wanneer je tekst in je thumbnail hebt staan wil je dat deze altijd leesbaar is. Zorg dus niet dat de tekst te klein is.
- Het heeft geen belangrijke elementen rechtsonder staan (van toepassing op YouTube). Hier staan namelijk standaard de tijdsduur van de video.
- Het heeft een zo hoog mogelijke resolutie. De afbeelding moet ook op een groot scherm helder zijn. Een pixelige afbeelding trekt niet bepaald de aandacht.
Thumbnail afmetingen / resolutie / formaat / ratio / bestandstype
Voordat je een thumbnail gaat maken is het belangrijk om na te gaan voor welk kanaal deze gemaakt gaat worden. Ieder kanaal heeft zijn eigen eisen en/of voorkeuren. Hieronder hebben wij een aantal op een rijtje gezet.
YouTube thumbnail
De ideale thumbnail afmeting voor YouTube is 1280×720 pixels, met een minimale breedte van 640 pixels. De ideale ratio is 16:9 en de maximale bestandsgrootte is 2MB. Geaccepteerde bestandstypes zijn .JPG, .GIF, .BMP of .PNG.
Facebook thumbnail
De ideale thumbnail afmeting voor Facebook is afhankelijk van het formaat van je video. Het aanbevolen formaat is 1080×1350 (ratio 4:5), dit is een verticale video. Ratio’s van 16:9 of 9:16 zijn ook toegestaan.
LinkedIn thumbnail
De ideale thumbnail afmeting voor LinkedIn is afhankelijk van het formaat van je video. Voor landscape video’s is de maat 16:9, voor vierkante video’s 1:1 en voor verticale video’s 9:16. De maximale bestandsgrootte is 2MB en geaccepteerde bestandstypes zijn .JPG of .PNG.
Instagram thumbnail
De ideale thumbnail afmeting voor Instagram is afhankelijk van het formaat van je video. Voor vierkante video’s is de aanbevolen maat 1080×1080, voor landscape video’s 1080×566 en voor portrait video’s 1080×1350.
Tools voor het maken van een thumbnail
Er zijn een aantal handige tools die je kunnen helpen bij het maken van een thumbnail. Denk hierbij aan Canva, Fotor en Adobe Spark. Veel opties in deze tools zijn gratis te gebruiken en ideaal als je weinig ervaring hebt in bijvoorbeeld een programma zoals PhotoShop.