Skip to main content

TikTok krijgt tegenwoordig een steeds prominentere rol in het social media gebruik van jongeren. Hiermee doelen we op jongeren tussen de 10 en 20 jaar, maar dat is niet de enige doelgroep die gebruik maakt van TikTok. Gedurende de eerste helft van 2022 zien we dat de gemiddelde leeftijd van TikTok steeds hoger wordt. Misschien zul je nog niet helemaal weten wat TikTok is. Geen zorgen! Wij leggen het hieronder uit, zodat jij direct aan de slag kunt gaan.

 

Wat is TikTok? 

TikTok is een platform dat gebaseerd is op filmpjes. Hierbij gaat het vooral om korte filmpjes die ongeveer 15 tot 60 seconden duren. Echter is gebleken dat de gebruikers bijna nooit de volledige 15 tot 60 seconden af kijken. In Nederland zijn er ongeveer 5 miljoen gebruikers, waarvan er 1,5 miljoen gebruikers dagelijks gebruik maken van de social media app. Deze gebruikers zijn, zoals hierboven al gezegd vooral tussen de 10 en 20 jaar. Richt jouw bedrijf zich op deze leeftijdsgroep? Twijfel dan niet en ga direct aan de slag voor meer zichtbaarheid. 

 

Hoe maak je een TikTok?

Het maken van een TikTok is te vergelijken met het maken van een Reels op Instagram. Bij TikTok maak je gebruik van een audio die je zelf maakt of een audiofragment dat je van iemand anders mag gebruiken. Hierna kun je gebruik maken van de opties om tekst of stickers toe te voegen. Als je tevreden bent met het gemaakte filmpje kun je als laatste een beschrijving toevoegen. Wil jij een goed bekeken video krijgen, dan is het belangrijk dat je ook gebruik maakt van de optie om hashtags te gebruiken. Als je gebruik maakt van bekende hashtags, heb je ook eerder kans om op de ‘voor jou’ pagina van iemand terecht te komen met je filmpje. En zo kun je meer naamsbekendheid verkrijgen voor je bedrijf!

 

Hoe kun je als bedrijf zijnde TikTok inzetten

Er zijn een paar dingen die handig zijn als je bedrijf gebruik wil gaan maken van TikTok: 

  1. Maak gebruik van een zakelijk account: Hiermee kun je veel meer statistieken zien dan een normaal account. Daarnaast kun je met een zakelijk account ook inspiratie opdoen op meerdere gebieden. Heb jij een bedrijf dat zich vooral richt op een community, dan kun je daar inspiratie uit halen. 
  2. Deel waarde in je filmpjes: Op TikTok gaat het erom dat er waarde gecreëerd wordt. Hoe meer waarde er gedeeld wordt in je filmpje, hoe langer de weergavetijd van iemand is. Deze weergavetijd heeft dan weer invloed op hoe vaak het filmpje gedeeld wordt met andere gebruikers. 
  3. Koppelen van je overige social media: Op TikTok heb je de mogelijkheid om je social media te koppelen aan je TikTok account. Hierdoor kun je de filmpjes meteen op je andere social media kanalen delen en spreek je verschillende doelgroepen aan. 

 

Enkele tips voor de eerste TikTok filmpjes

Beginnen met TikTok is niet makkelijk, want waar maak je nu je filmpjes over? Wij hebben een aantal tips die je hierbij kunnen helpen: 

  1. Persoonlijk: In een TikTok filmpje moet de gebruiker het gevoel hebben dat het voor hen is. Laat ze bijvoorbeeld zien hoe het achter de schermen eraan toe gaat. Je wilt namelijk de interesse van de gebruikers zien te krijgen. 
  2. Timing: Bij TikTok draait het allemaal om timing. Je moet de aandacht van de gebruikers in de eerste paar seconden al weten te pakken, anders scrollen ze door naar de volgende video.
  3. Emotie: Door emotie toe te passen in een video worden gebruikers naar de video getrokken. Probeer hierbij wel gebruik te maken van een herkenbare emotie. Je wilt namelijk dat gebruikers zich herkennen in je video. 

 

Twijfel jij of TikTok geschikt is om in te zetten voor je bedrijf? Neem dan vrijblijvend contact met ons op en dan gaan we samen kijken of TikTok geschikt is voor je bedrijf! Dankzij ons moederbedrijf Pure Minds hebben wij ook ervaring met adverteren op TikTok.