Al vanaf het moment dat TikTok gelanceerd werd krijg de app een steeds prominentere rol in het social media gebruik van jongeren. In het begin hadden we het vooral over jongeren tussen de 10 en 20 jaar, maar dat is al lang niet meer de enige doelgroep die gebruik maakt van TikTok. De eerste helft van 2022 liet ons dan ook zien dat de gemiddelde leeftijd van TikTok gebruikers steeds hoger wordt! Het kan natuurlijk dat je wel eens van TikTok gehoord hebt, maar nog niet precies weet wat het is en wat je ermee kunt. Geen zorgen, wij leggen het je graag uit en geven je direct een paar handige tips zodat je direct aan de slag kunt gaan.
Wat is TikTok?
TikTok is een social media platform dat volledig gebaseerd is op filmpjes. Hierbij gaat het vooral om korte filmpjes die ongeveer 15 tot 60 seconden duren, al merken we dat veel gebruikers de video’s nooit geheel afkijken. In Nederland zijn er ongeveer 5 miljoen TikTok gebruikers, waarvan er 1,5 miljoen dagelijks gebruik maken van de app. Deze gebruikers zijn, zoals hierboven al gezegd vooral tussen de 10 en 20 jaar. Richt jouw bedrijf zich op deze leeftijdsgroep? Twijfel dan niet en realiseer direct meer zichtbaarheid in deze belangrijke groep met TikTok!
Hoe maak je een TikTok?
Het maken van een TikTok is komt erg overeen met het maken van een Reel op Instagram. Bij TikTok maak je gebruik van een zelf gemaakt stukje audio of een audiofragment dat je van iemand anders mag gebruiken. Vervolgens neem je de video over de het audiofragment heen op en kun je er nog tekst of stickers aan toevoegen. Ben je tevreden met het filmpje? Dan kun je er voordat je hem post nog een beschrijving aan toevoegen. Wil je dat jouw video goef bekeken wordt? Dan is het heel belangrijk om hashtags toe te voegen aan de beschrijving. Gebruik je populaire hashtags, dan is de kans een stuk groter dat jouw video op de “voor jou” pagina van een bezoeker tevoorschijn komt. Hoe vaker dit gebeurt, hoe meer naamsbekendheid je genereert!
Hoe kun TikTok inzetten als bedrijf?
Er zijn een paar dingen die handig zijn als je bedrijf gebruik wil gaan maken van TikTok:
- Maak gebruik van een zakelijk account: Hiermee kun je veel meer statistieken zien dan een normaal account. Daarnaast biedt een zakelijk account je ook meerdere mogelijkheden om inspiratie op te doen. Heb jij bijvoorbeeld een bedrijf dat zich vooral richt op een community? Dan kun je daar inspiratie uit halen.
- Deel waarde in je filmpjes: Op TikTok gaat het erom dat er waarde gecreëerd wordt. Hoe meer waarde jij in je video kunt bieden en hoe interessanter je video dus is, hoe langer iemand naar je video zal kijken. De totale weergavetijd van jouw video vertelt het TikTok algoritme hoe interessant jouw video is, waardoor het vaker vertoond wordt.
- Koppelen van je overige social media: Op TikTok heb je de mogelijkheid om je social media te koppelen aan je TikTok account. Hierdoor kun je de filmpjes meteen op je andere social media kanalen delen en spreek je verschillende doelgroepen over verschillende platforms aan.
Enkele tips voor de eerste TikTok filmpjes
Beginnen met TikTok is niet makkelijk, want waar maak je nu je filmpjes over? Wij hebben een aantal tips die je hierbij kunnen helpen:
- Persoonlijk: Wanneer een TikTok gebruiker een filmpje kijkt moet hij/zij het gevoel hebben dat het filmpje speciaal voor hen gemaakt is. Deel informatie die de kijker interessant vindt en laat bijvoorbeeld zien hoe het achter de schermen eraan toe gaat. Je wilt de interesse van de gebruikers zien te krijgen en dit lukt het beste door ze dingen te laten zien die ze anders nooit gezien zouden hebben.
- Timing: Bij TikTok draait het allemaal om timing. Je moet de aandacht van de gebruikers in de eerste paar seconden al weten te pakken, anders scrollen ze door naar de volgende video. Zorg voor een knallende binnenkomer en boei de kijker met je content
- Emotie: Door emotie toe te passen in een video worden gebruikers naar de video getrokken. Probeer hierbij wel gebruik te maken van een herkenbare emotie. Je wilt namelijk dat gebruikers zich herkennen in je video.
Twijfel jij of TikTok geschikt is om in te zetten voor je bedrijf? Neem dan vrijblijvend contact met ons op en dan gaan we samen kijken of TikTok geschikt is voor jouw onderneming!