Skip to main content

Wil jij graag de aandacht van de doelgroep trekken voor jouw volgende bedrijfsvideo, commercial, promotievideo of animatie, maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Een veelvoorkomend probleem, waar wij bij Sunny Side Up alles vanaf weten. Wij helpen jou dan ook graag op weg. 

Bij het maken van een video komt erg veel kijken en de investering in de hoeveelheid tijd en werk wordt door veel mensen onderschat. Zonde, want dit leidt in veel gevallen tot teleurstelling over de kwaliteit van de video. Ook bij videomarketing geldt immers: ‘’Een goede voorbereiding is het halve werk’’. Om een krachtige video neer te zetten, zul je bij de bron moeten beginnen. Dit begint bij het idee, wat vervolgens door middel van video concepting wordt vertaald in een scenario en script. In deze blog vertellen wij jou wat belangrijk is bij het schrijven van een video script en delen we een aantal handige tips & tricks.

 

Wat is een video script?

Een video script is het verhaal dat je wilt vertellen met je video. In een video script worden de richtlijnen opgenomen waaraan de video moet voldoen. Dit kun je zo uitgebreid maken als je zelf wilt. Zo kun je in een script bijvoorbeeld aangeven uit welke shots de video bestaat, wat er in ieder shot precies in beeld komt, hoe lang ieder onderdeel gaat duren en waar de scène zich afspeelt. In een video script staan naast het verhaal vaak ook de namen en de tekst van de karakters die in de video aan bod komen. Ook staat hierin uitgelegd met welke emotie de boodschap overgebracht moet worden. Het schrijven van een script kost natuurlijk best veel tijd, zeker wanneer je er nog niet zoveel ervaring mee hebt. Hoe meer je het echter doet, hoe efficiënter én kwalitatiever je werk gaat zijn. Wanneer je rekening houdt met onze tips komt het helemaal goed. 

 

Het verschil tussen een script en een scenario

De woorden ‘script’ en ‘scenario’ worden vaak door elkaar gebruikt, waardoor verwarring kan ontstaan. Alle scenario’s zijn stuk voor stuk een script, maar niet ieder script is een scenario… Volg je het nog? Een scenario wordt altijd geschreven voor een videoproductie die afgespeeld kan worden op een tv scherm of computerscherm. Een script kan ook van toepassing zijn op een toneelstuk, radioprogramma of een videospel. In deze blog staat dus het scenario, ook wel video script genoemd, centraal. 

 

Aandachtspunten bij het schrijven van een video script

Een goed video script schrijf je niet binnen één dag. Het vergt een hoop tijd en oefening. Wanneer wij aan de slag gaan met het schrijven van een script voor een van onze klanten, focussen wij ons op een aantal belangrijke aandachtspunten.

 

– Zorg voor structuur

Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je video een duidelijke opbouw heeft. Door middel van het schrijven van een video script breng je niet alleen structuur aan in jouw video, maar voorkom je ook meteen dat jouw video te lang wordt. Begin met een pakkende inleiding waarin je de aandacht van de kijker trekt en schakel dan direct over op de inhoud. Hierbij kun je de verschillende scènes zien als ‘alinea’s’. Sluit je video vervolgens af met een korte conclusie. 

 

– Een goede voorbereiding is het halve werk

Dit klinkt misschien heel voor de hand liggend, maar wij krijgen vaak genoeg last-minute aanvragen. Dit kost vaak veel meer werk, tijd en energie dan wanneer er voldoende tijd is voor het uitschrijven van een goed scenario met een duidelijk doel. Met een strak geordend video script is het namelijk veel makkelijker om scènes mooi in elkaar te laten overvloeien. Ook de aansturing van de acteurs zal soepeler verlopen, waardoor je minder snel een shot opnieuw zult moeten schieten. Als je achteraf past gaat bedenken in welke volgorde je het verhaal het beste kunt vertellen, kan de postproductie zomaar twee keer zo lang duren. Dit kan flink in de kosten lopen. 

 

– Houd het kort maar krachtig

Video’s met een videoduur van 2 minuten weten de kijker vaak nog te boeien, maar uit onderzoek is gebleken dat veel kijkers tussen de 2 en 3 minuten afhaken. Voor promotievideo’s en bedrijfsvideo’s raden we dan ook aan om het script op maximaal 3 minuten te houden. Houd hierbij altijd goed het doel van jouw video voor ogen. Deze videoduur is echter niet op alle soorten video’s van toepassing. How-to video’s en trainingsvideo’s zijn in de meeste gevallen een uitzondering op deze regel. Deze video’s zijn namelijk bedoeld om de kijker uitleg te geven over het gebruik van een product of om de kijker iets te leren over een specifiek onderwerp. Houd hierbij het volgende in je achterhoofd: ‘’In een goed script verdient elk woord zijn plaats en is het de bedoeling dat elk deel van het script noodzakelijk is voor de video als geheel’’.  

 

– Kies de juiste tone of voice

Het is belangrijk om in een taal te spreken die het publiek begrijpt. Probeer hierbij zoveel mogelijk buiten je eigen kaders te denken. De boodschap van jouw video moet namelijk jouw doelgroep aanspreken en niet jezelf, jouw personeel, je leidinggevende of je stakeholders. Zorg er daarnaast voor dat het script in lijn is met de tone of voice van jouw bedrijf of merk. Gebruik je normaal gesproken de u-vorm of de je-vorm om jouw doelgroep aan te spreken? 

 

– Wees uniek

In een wereld waarin videomarketing een steeds grotere rol gaat spelen, wordt het voor bedrijven steeds lastiger om ‘zichtbaar’ te zijn. Vooral voor kleine bedrijven en MKB-bedrijven is het lastig om op te vallen tussen alle grote spelers die de consument gemakkelijk in alle fasen van de customer journey weten te bereiken. Wij kunnen daarom niet vaak genoeg zeggen: wees uniek. Wat is kenmerkend voor jouw bedrijf? En waar heeft jouw doelgroep behoefte aan?

 

Tips & tricks

Nu we de belangrijkste aandachtspunten besproken hebben, is het tijd voor een aantal handige tips & tricks:

  • Prikkel de kijker met een pakkende opening
    Trek direct de aandacht van je kijkers om te voorkomen dat ze afhaken. Men beslist namelijk in de eerste 20 seconden of de video wel of niet relevant is.
  • 120 woorden regel
    Bij het schrijven van een video script moet je rekening houden met ongeveer 120 woorden tekst per minuut. Omgerekend is dit twee woorden per seconde.
  • Focus op één hoofdonderwerp
    Bedenk wat het doel is van jouw video en maak dit het hoofdonderwerp van jouw video. Probeer niet te veel zijwegen in te slaan, maar wees bondig.
  • Verwerk pauzes in je video
    Geef de kijker de kans om de boodschap te verwerken door ongeveer iedere 40-50 seconden een korte rust in te bouwen in de video.
  • De herhalingsfunctie
    Om ervoor te zorgen dat jouw boodschap zo goed mogelijk blijft hangen bij de kijker, raden wij aan om de herhalingsfunctie toe te passen. Het is ook nooit verkeerd om op het einde van je video nog een keer een korte samenvatting te geven.
  • Sluit af met een call-to-action
    Zorg voor een duidelijke call-to-action. Wil je graag dat de kijkers van jouw video je website bezoeken, zich aanmelden voor de nieuwsbrief, contact opnemen of een aankoop doen?

 

Conclusie

Wij hopen dat wij jou door middel van deze blog aan het denken hebben gezet over de rol van video scripts binnen videomarketing. Enthousiast om aan de slag te gaan? Mission accomplished! Wij helpen jou graag bij het schrijven van een video script voor jouw volgende bedrijfsvideo met behulp van video concepting

Benieuwd wat er allemaal komt kijken bij het schrijven van een video script? In onze volgende blog nemen wij jou stapsgewijs mee in het schrijven van een goed video script. Zo heb jij een goed beeld van hoe wij te werk gaan en wat je van ons kunt verwachten.