Skip to main content

Documentaire laten maken

Door een documentaire te laten maken laat je jouw doelgroep op een heel pure manier zien wie jij écht bent. Een documentaire is een verfilming van de werkelijkheid. Er wordt niet geacteerd en gesprekken zijn oprecht en authentiek. Waarom ben jij uniek? Dit verhaal kun je vertellen in een mini-doc van 3 minuten, een tiendelige docu serie of een documentaire van anderhalf uur. Het effect van deze contentvormen is hetzelfde: een trouwe achterban die niet alleen de wat begrijpt, maar ook de waarom van je merk.

Heb je een project, product, personeel of service waar je trots op bent en wil je dit delen met je doelgroep? Ieder verhaal is uniek en is het waard om verteld te worden. Wij hebben alles onder één dak om jouw documentaire tot een groot succes te maken. Van concept tot planning en van eindresultaat tot verspreiding. Wij zijn dé specialist voor jouw documentaire.

Interesse? Laten we de mogelijkheden bespreken

Plan van aanpak documentaire maken

Om je een goed beeld te geven hoe het proces van begin tot eind bij Sunny Side Up eruit ziet hebben wij een stappenplan gemaakt.

Stap 1: Concept & planning van de documentaire

Allereerst hebben we natuurlijk een kennismakingsgesprek waarbij jij Sunny Side Up en de mensen achter het bedrijf leert kennen en waarbij wij jouw organisatie leren kennen. Aan de hand van dit gesprek maken wij een eerste concept en een passende all-in-one prijs zonder verborgen kosten. Daarbij kijken we naar het doel van de documentaire en op welke kanalen het wordt ingezet. Ook maken we een planning zodat je precies ziet wie en wanneer welke werkzaamheden uitvoert. Zo komen we samen tot het beste eindresultaat. Teamwork makes the dream work!

Stap 2: Script van de documentaire

Voor we de documentaire maken schrijven we een script. Bij een documentaire zijn er altijd een aantal verschillende mensen aan het woord. We gaan kijken wie we aan het woord willen laten en wat ze willen vertellen. We kijken vervolgens of dat past binnen de rode draad van het verhaal van de documentaire. Ten slot gaan we beelden schieten om de informatieve laag te dekken.

Hoe gaat jouw video er uitzien?

Stap 3: De filmdag(en) van de documentaire

Camera’s in de tas, lenzen ingepakt, microfoons gecheckt, lichten aan en gaan! Een documentaire maken begint meestal met de interviews zelf, omdat deze de rode draad vormen van de documentaire. Wanneer de interviews afgerond zijn gaan we de ondersteunende beelden schieten. Hiervoor hebben we allerlei leuke film tools tot onze beschikking om mooie en unieke beelden te schieten. Van 360 graden camera’s tot drones.

Stap 4: Postproductie van de documentaire

Een documentaire maken eindigt met de postproductie. We beginnen hier met het sorteren van het beeldmateriaal. Wat kunnen we wel en wat kunnen we niet gebruiken? Welke interviews komen het beste tot zijn recht? Welke ondersteunende beelden passen hier goed bij? Wanneer we alles gesorteerd hebben, gaan we aan de slag met de montage. Deze montage bepaald voor 90% hoe het eindresultaat er uit gaat zien. Wanneer het montageproces erop zit,delen we het voorlopige resultaat met jullie. Jullie kunnen dan eenmalig vrijblijvend feedback geven. Wanneer het montage- en feedbackproces erop zit, gaan we aan de slag met color-grading, audio engineering en eventueel speciale effecten.

Laten we samen de mogelijkheden bespreken

Voorbeeld van onze documentaires

Je wilt natuurlijk wel zien of wij ook echt een goede documentaire maken. Of wij de kennis in huis hebben. Dat snappen we zeker. Hieronder kun je een documentaire bekijken die wij voor een klant hebben gemaakt. Lijkt het je wat?

Samen een documentaire maken?

Laten we samen kijken hoe we een onvergetelijke indruk kunnen maken op jouw klanten. Daag ons uit:

Direct bereikbaar van ma t/m vr tussen 09.00 en 17.00u

Veelgestelde vragen over documentaires:

Wat is een documentaire?

Een documentaire is een film gebaseerd op feiten. De film gaat bijvoorbeeld over de wetenschap, maatschappij, geschiedenis, natuur of over van de persoonlijke belevingswereld van de documentairemaker. Het is informatief van aard en beschrijft echte gebeurtenissen.

Welke soorten documentaires zijn er?

Er bestaan veel verschillende soorten documentaires met ieder zijn eigen stijl en mogelijkheden. Een aantal voorbeelden zijn:

  • Biografische documentaires: gaan over het leven van één of meerdere personen.
  • Historische documentaires: gaan over bijzondere gebeurtenissen zoals oorlogen, natuurrampen of het ontstaan van een bedrijf.
  • Reisdocumentaires: gaan over andere landen en het leven daar.

Waarom een documentaire maken?

Er zijn verschillende redenen waarom een documentaire maken een goed idee is. Met een documentaire kan een gebeurtenis vastgelegd worden zodat deze nooit vergeten kan worden. Ook kan een doel van een documentaire zijn om mensen te informeren en te helpen iets beter te begrijpen. Met een documentaire kan de kijker overtuigd worden of gepassioneerd raken door het onderwerp.

Wat kost een documentaire maken?

Het is een ontzettend moeilijke vraag om direct te beantwoorden. De kosten zijn sterk afhankelijk van de hoeveelheid arbeidsuren die in een documentaire gaan zitten. Dit is vervolgens afhankelijk van de complexiteit en de lengte van de documentaire.

Wat is de gemiddelde doorlooptijd van een documentaire?

Hoe lang het duurt om een documentaire te maken en deze op te leveren is mede afhankelijk van de:

  • Lengte van de documentaire
  • Complexiteit van de documentaire
  • Snelheid van communicatie

Bij een gemiddelde documentaire duurt het hele proces een aantal weken.

Wat zijn de voordelen van een documentaire maken?

  • Geen tijdslimiet: in tegenstelling tot andere soorten video’s heeft een documentaire geen tijdslimiet. Hierdoor is er meer tijd om de doelgroep te inspireren.
  • Inspirerend en informerend: een documentaire focust zich op een verhaal of gebeurtenis. Dit zorgt ervoor dat de trouwe achterban niet alleen de wat achter het bedrijf begrijpt maar ook de waarom.
  • Beeld vs. tekst: een beeld zegt meer dan 1000 woorden? Daarom is een documentaire een goede keuze. Het wordt beter onthouden en wordt als prettiger ervaren.

Waarom kiezen voor Sunny Side Up?

Sunny Side Up weet wat werkt. Via ons online marketing bureau Pure Minds hebben we geleerd dat goede content dé factor is die voor online succes zorgt. Sinds 2012 helpen we onze klanten al met het opzetten van online campagnes die perfect aansluiten bij hun doelgroep en het gekozen medium. Wij zorgen voor de perfecte combinatie van beeld en geluid.

Sunny Side Up: het bureau voor jouw nieuwste documentaire

Wij zijn niet zomaar een documentaire bedrijf. Nee wij zijn Sunny Side Up. Wij maken kick-ass content die werkt. Wij gaan verder dan een standaard video. Wij zijn creatievelingen die elk verhaal boeiend vinden en met de grootst mogelijke overtuigingskracht aan de buitenwereld willen vertellen. Wij gaan net dat stapje verder, want wij houden van ons werk. Iedere dag bezig zijn met de nieuwste technieken en de leukste klanten. Daar krijgen wij energie van. En dat is niet alles. Wij zijn een dochteronderneming van Pure Minds. Met het verspreiden van je nieuwste documentaire hebben wij dan ook geen moeite. Alles omtrent content en online marketing onder één dak. Hoe makkelijk wil je het hebben?

  • Wij zijn proactief en denken mee
  • Gratis advies en kennismakingsgesprek
  • Een vaste prijs zonder verrassingen
  • Alles onder één dak
  • Voor ieder budget de beste kwaliteit in beeld en geluid

Wil je meer weten over ons en onze aanpak of heb je interesse in een samenwerking? Neem dan gerust contact met ons op om jouw mogelijkheden te bespreken.

Ontdek alle diensten van Sunny Side Up